7 Alimente " sanatoase" pe care nu ar trebui sa le mananci si alternativele lor

2/17/2017


Poate ati observat si voi ca aproape lunar mai apare pe piata cate un " aliment minune", despre care se spune ca ne va ajuta sa slabim, sa ne imbunatatim sanatatea sau care sa opreasca vreo boala. Si, bineinteles, preturile lor sunt pe masura. Totusi, intr-o lume in care posibilitatile sunt atat de variata, ce e bun si ce e doar marketing? In decursul anilor, cand aparea ceva care-mi trezea interesul, ma apucam sa caut si sa cercetez si am facut cateva descoperiri neplacute.




1. Sucurile dietetice/ fara zahar

In primii ani de facultate, o prietena obsedata de un anumit suc " Zero" m-a " convertit" si pe mine. Era perfect: avea cofeina, nu continea zahar si avea si gust bun. Pe scurt, era tot ce-mi puteam dori pentru o noapte de lucru la proiect, avand in vedere ca nu suport cafeaua. Gandindu-ma ca e cam prea frumos sa fie adevarat, m-am oprit. Era totusi un suc acidulat, cat de bun putea sa fie?! Cautand pe net si punand intrebari nutritionistului, am descoperit ca genul asta de bauturi sunt chiar putin mai rele decat cele normale, din cauza continutului de indulcitori artificiali. Fix indulcitorii astia plasticosi distrug echilibrul bacteriilor din stomac, pot cauza diabet ( culmea!), produc alergii, probleme cu inima si ficatul si...obezitate. Cica fix faptul ca pacalesti corpul cu ceva dulce care defapt nu e real il face sa retina grasime si apa.

Alternativa: Daca vrei sa bei ceva dulce, mai bine fa-ti tu o limonada si indulceste-o cu miere sau putin extract de stevie, daca te feresti de zahar.

2. Sucurile naturale din fructe

Fructele contin fructoza, tot un tip de zahar, unele mai multa, altele mai putina. Totusi, si aici am comis-o. De nu stiu cate ori am zis ca mai bine aleg un fresh decat o porcarie la doza, fara sa inteleg ca defapt bagam o groaza de zahar in corp, fara prea multe alte beneficii. Ca orice lucru in exces, nici prea multe fructe nu fac bine iar pentru a obtine un pahar de suc e nevoie de mult mai multe fructe decat ai putea tu sa mananci la o masa. Si, in plus, fructul in starea lui naturala contine si fibre.

Alternativa: Mai bine mananci 2- 3 portocale, decat sa bei rapid vreo 6. Sau, daca vrei neaparat ceva de baut, poti adauga un fruct taiat in apa. Chiar prinde gust bun.

3. Soia si produsele dn soia

Avand o oarecare intoleranta la lactoza, mama a inceput sa-mi cumpere lapte de soia. Desi nu-mi placea prea tare gustul, am zis ca tot e mai bine. N-avea lactoza si era vegetal, deci win- win. In timp, aparand pe piata multe alte variante, ca laptele de cocos, de migdale, alune sau orez, am hotarat sa fac schimbarea, insa mai intai am cautat cateva informatii. Defapt, cel de soia era extrem de nociv, planta fiind modificata genetic pentru a rezista unor ierbicide puternice, care cumva se si absorbeau in ea. Consumul ridicat de soia s-a demonstrat ca provoaca astm, alergii, boli de rinichi si cancer de san.

Alternativa: Daca vreti sa inlocuiti laptele de soia, va recomand sa le incercati si pe cele de cocos, alune, orez sau migdale, ultimele doua putand fi facute si acasa.

4. Anumite tipuri de peste si unele fructe de mare

In legatura cu pestele, si eu am fost luata prin surprindere, fiind unul dintre cele mai recomandate alimente. Se pare ca unii pesti, cum ar fi halibutul, macroul de Atlantic, bibanul de mare, tonul alb, pangasius si, preferatii mei, crevetii, nu sunt cele mai bune optiuni, fiind plini de mercur, hormoni sau, in cazul crevetilor, un fel de colorant. Despre pangasius nici nu vreau sa vorbesc. Cand mi-a spus mama sa nu mai cumpar, am cautat si am aflat ca e plin de hormoni si substante toxice din niste surse super scarboase.

Alternativa: Optati pentru pastrav, hering, somon, midii sau hering.

5. Margarina

Poate ca renumele acestui produs nu e tocmai bun si sunt sigura ca si voi o evitati, insa am tinut mortis sa o adaug in lista pentru ca stiu oameni care inca o consuma in cantitati industriale, pe paine sau in prajituri. Desi la inceput a fost promovata ca o alternativa mai sanatoasa a untului, fiind din grasimi vegetale, s-a descoperit ca defapt contine numai grasimi trans si industriale, inexistente in natura, si greu de procesat de corpul uman.

Alternativa: Apelati la unt. O fi el gras, dar macar e natural.

6. Sarea de proasta calitate

Stiti la ce ma refer, cea pe care o cumparam din magazin cu 2 lei pentru un kilogram. Problema nu e cu sarea in sine, ea fiind extrasa din mina, ci cu procedeul de uscare si albire, cand i se aduga tot felul de chestii artificiale. In general, corpul uman nu poate procesa prea multa sare, insa un consum echilibrat e util sanatatii. Un consum exagerat de sare provoaca multe probleme de sanatate: retentie de apa, celulita sau probleme cardiace.

Alternativa: Daca puteti, alegeti sarea de mare, fiind mai putin procesata, sau chiar sarea roz de Hymalaia.

7. Siropul/ nectarul de Agave

Cand a aparut acest indulcitor natural pe rafturile supermarketurilor, am fost foarte tentata sa il adug in cos, insa am zis ca mai intai caut putina informatie. Ce am descoperit a fost nu tocmai ok. Are cel mai mare continut de fructoza dintre toate produsele disponibile, fructoza transformandu-se rapid in grasime si, in cantitati mari, obosind ficatul. Sooo, no!

Alternativa: Cea mai sanatoasa ramane in continuare clasica miere.

Sunt sigura ca pe rafturile magazinelor se mai afla destule produse promovate ca fiind sanatoase, bogate in diverse si asa mai departe, insa cred ca trebuie sa fim atente si sa nu halim pe nerasuflate tot marketingul, ele putand fi mai mult nocive decat benefice. Un lucru am invatat din toate aceste experiente ratate: cand ceva e prea bun pentru a fi adevarat, in general nu e atat de bun.

Ce alimente nocive mai stiti? Ce ar trebui sa evitam?

You Might Also Like

0 comentarii

Comentarii